Me Myself & I 19
Augusti - 15 Oktober 2006, Passagen Linköping
Curerad av Åsa-Viktoria Wihlborg
Utställningen Me
Myself and I påPassagen / Linköping
Installationview
Passagen i Linköping
Artikel
Egocentrism som imponerar - Corren 22/8-06
Individ och tro – Ett samtal med Ulrika Sparre om hennes konst 2006
Av Frans Josef Petersson
Frans-Josef Petersson:
Som jag förstår det utgår utställningen ”Me,
myself and I” från ett individualistiskt credo, och katalogen
kommer att bestå av intervjuer - enskilda porträtt av de deltagande
konstnärerna. Just individen är en återkommande figur
i din konst. Du har uppehållit dig vid hur vi bestämmer vår
identitet i relation till en omvärld som vi egentligen inte kan veta
något om, eller rättare sagt, hur vi förhåller oss
till aspekter av denna omvärld som vi inte kan ha någon verifierbar
kunskap om. Det handlar med andra ord om tro och livsåskådning,
och hur vi som individer inordnas i kollektiva trossystem.
Du kommer att visa det tredelade videoverket ”I can't talk to everyone,”som
du får prata mer om sedan. Först skulle jag vilja att du berättar
om projektet ”Att tro är inte att veta” , en enkätundersökning
om livsåskådningsfrågor som du distribuerat både
i Sverige och Indien, och som fungerat som en slags förstudie till
”I can't talk to everyone.” Kan du berätta om idén
att använda enkätformatet, och hur du har arbetat med projektet?
Ulrika Sparre:
Utgångspunkten för enkäten var att genom frågeställningar
väcka tankar om individens existens. Jag anser att frågor om
vilka vi är, hur vi ser på oss själva och på utvecklingen
i våra liv är tabubelagda ämnen i Sverige. Genom att använda
formatet av en marknadsundersökning som distribuerades via e-mail
var det enkelt att nå 1000-tals människor (betraktaren) direkt.
En marknadsundersökning är ett vetenskapligt undersökningsverktyg
som används för att dra slutsatser om individer, och mäta
attitydförändringar i samhället. Dessa kan ha som syfte
att till exempel utveckla bättre produkter och tjänster, samt
generera större produktivitet och effektivare marknadsföring.
Motsatsen mellan denna ”estetik” och mina frågeställningar
blev absurd.
Frågor som ”Styr du själv över händelser i
ditt liv?” och ”Har din existens ett syfte?” kunde endast
besvaras med alternativen ”Ja” eller ”Nej.” Anledning
till detta var att svaren i sig egentligen inte var relevanta, och frånvaron
av alternativet ”Vet ej” blev det som provocerade fram ett
svar.
Kanske säger den som deltar i enkäten att idag vet jag nog inte
vem jag är, men han eller hon tvingas ändå tänka
på frågan och ta ställning. De frågeställningar
jag valde föregår på många sätt religionen.
Dessa frågor som inte har något säkert svar är just
de som religionen och vetenskapen försöker ge oss svar på.
Att få veta förklaringen till varför en yttersta verklighet
låtit universum uppkomma är fortfarande långt utom räckhåll.
Ifall vi någonsin kommer kunna förstå det (detta är
även vetenskapsmän som Hawkins och Peacocke överens om).
Genom enkäten har jag också kunnat dra en del intressanta slutsatser
om människor i Sverige, som att ju äldre man blir desto större
är chansen att man vet vem man är. Den typiske mannen i Sverige
tror på ett liv på andra planeter men inte på ett liv
efter döden, medan kvinnor tror på både ett liv på
andra planeter och ett liv efter döden.
Jag har förstått, utifrån svaren i enkäten samt
människors reaktioner och respons, att tankarna runt existens och
tro i hög grad finns hos människor men sällan kommer till
spontant uttryck, och diskuteras heller inte öppet mellan människor
i Sverige.
Jag har senare gjort jämförelser mellan Sverige och Indien där
människor, enligt min enkät, i större utsträckning
anser att deras existens har ett syfte. Människor i Indien är
också mindre rädda för att dö, och tänker inte
lika ofta på döden och sin existens som människor i Sverige
gör.
På något vis tror man att man besvarar frågor runt vem
man är själv. Men jag ifrågasätter om man verkligen
kan besvara dessa frågor individuellt.
FJP:
Relationen mellan individ och kollektiv är en komplicerad sak. Att
vi som individer alltid är påverkade av de sammanhang, det
samhälle, vi är del av är självklart. Exakt ur detta
inflytande ser ut är mer kontroversiellt. Generellt kan man säga
att för västerlandets del har moderniteten, och dess sekulariseringsprocesser,
inneburit att det kommit att uppfattats som mindre självklart för
individer att underkasta sig institutioner som organiserad religion och
familjeliv som tidigare strukturerat människors vardag. I dag kan
man med fog hävda att samhällets normer i större utsträckning
än någonsin utgår från den enskilde individen,
och hans eller hennes möjlighet att välja och bestämma
inriktning i livet. När det gäller trosfrågor kan man
nämna den individcentrerade New Age-rörelsen som exempel. Även
inom traditionella institutioner, som Svenska Kyrkan, finns det idag större
utrymme för individens enskilda livsval.
Samtidigt skulle jag hävda att marknadens diktat, som vi så
gärna underkastar oss i vår iver att förverkliga oss själva,
i lika stor utsträckning handlar om kollektivt formulerade krav som
utövar inflytande över hur vi som individer ”väljer”
att leva våra liv. Idén om självförverkligande
har idag omvandlats från en möjlighet till vad som närmast
kan beskrivas som ett ”moraliskt imperativ.” Att det föreligger
ett kollektivt tryck på individen att följa sina egna begär
och se till sina egna intressen kan framstå som märkligt, tills
man inser hur lätt dessa begär omvandlas till konsumtion, och
hur självförverkligandet skapar flexibla subjekt anpassade efter
vår tids otrygga arbetsmarknad.
Som jag förstår det var syftet med enkäten att frånvaron
av alternativet ”vet ej” skulle tvinga mottagaren att ta ställning
till frågor som de flesta vanligtvis inte funderar så mycket
på, frågor som har med tro och individens syn på sin
egen existens att göra. Samtidigt har du tidigare berättat att
det var anmärkningsvärt många av de som fick enkäten
som faktiskt svarade på den. På så vis kan man väl
säga att det ändå fanns ett intresse bland ganska många?
US:
Enkäten har besvarats av fler än 500 personer. I Sverige var
det många som blev provocerade, vilket syntes i människors
reaktioner och respons, reaktioner som skilde sig från Indien där
människor ofta tackade för att dom blev påminda om dessa
funderingar. Jag kommer ihåg att det pågick en diskussion
på Konstfack som påbörjades av en lärare, på
textilinstitutionen tror jag det var, som handlade om att hon inte tyckte
att man behövde svara på marknadsundersökningar, framförallt
inte rörande dessa personliga frågor. Men hon förstod
inte heller att enkäten kom från en elev och kanske gick hon
inte djupare in i enkäten och besvarade frågorna. Denna diskussion
gladde mig, eftersom jag då definitivt föranlett ett ställningstagande.
Individualisten är som sagt ett resultat av ett kapitalistiskt samhällssystem.
Genom att vara sin egen konkurrent arbetar man bättre. Att sekulariseras
är också en naturlig process i detta. Att tro att något
större än jag själv skulle påverka min egen utveckling
är inte heller förenligt med denna tanke. Ämnet tro är
odefinierbart och handlar också om känslor, ett ämne som
liksom poesi inte diskuteras eller tas upp i till exempel konstkritiken.
Känslor, liksom tro, kan inte definieras och passar således
inte in i västerländskt tänkande. Det är antagligen
en illusion att tro att man har någon slags egen tanke. Vad man
än tror på. Kanske som frågeställningen som uppkom
som ett resultat av enkätundersökningen: Även om man tror
att man besvarar frågan om vem man själv är, kan man någonsin
besvara den frågan individuellt?
Fortsättning på projektet ”Att tro är att inte veta,
fas 2”, är ett verk som behandlar just detta; ”Tror du
på dina tankar?” och ”Tror du på vem du är?”
är ett försök att ge tillbaka dessa frågeställningar
runt vem man är till individen/betraktaren. Diodskyltar placerades
ut i offentliga rum, vid bland annat Sergelstorg och i baren på
Riche där bland andra ovan nämnda frågor visades i rullande
text.
FJP:
Jag antar att syftet med diodskyltarna, precis som med marknadsundersökningen,
var att nå ett stort antal människor för att på
något vis plantera frågeställningar i deras medvetande.
Som du själv nämner är metoden med marknadsundersökningar,
och även de elektroniska skyltarna, hämtade från reklam-
och företagsvärlden. Ser du något etiskt problem med att,
genom subliminala meddelanden och ”spam,” försöka
påverka människor som inte bett om att få delta i dina
projekt?
US:
När människor har mailat mig för att opponera sig mot enkäten
har jag uppmanat till alternativet ”Delete” om man inte önskar
delta. Detta gäller all information som man inte vill ta till sig,
vare sig det handlar om konst eller media. Jag ser inga etiska motsättningar
i att använda reklamens grepp, snarare var det för mig ett verktyg
att nå fram. Kanske i den frustration jag kände inför
ointresset av konst hos gemene man. Utveckling av konsten som en reaktion
på sin omvärld resulterar i mina ögon i nya uttryckssätt.
Ett av mina intressen har varit människors förmåga, eller
oförmåga, att ifrågasätta sina förväntningar.
Mina omöjliga labyrinter har utgått från denna idé.
Dessa vägglösa labyrinter skapade i bland annat gräsmattor,
använder uttrycket av en labyrint men har ingen utgång eller
mål. Labyrinten grundar sig enbart på betraktarens idé
om en labyrint. Hur mycket kan jag förändra själv, och
hur mycket påverkas jag av omvärldens föreställningar
om hur jag skall gå eller tänka?
FJP:
Hur kommer det sig egentligen att du är intresserad av dessa frågor
om individen och synen på den egna existensen? Den extrema individualism
som kännetecknar vår tid, och vårt samhälle, motverkar
människors förmåga att identifiera sig med en grupp, något
som enligt sociologen Richard Sennett, är ett resultat av att samhällsproduktionen,
och därmed arbetsmarknaden, blivit mer flexibel och kortsiktig. Som
följd av detta, menar Sennett, har människans erfarenhet av
långsiktig, kronologisk tid blivit dysfunktionell, och egenskaper
som lojalitet, förtroende, ömsesidighet och engagemang undergrävts.
I vårt sammanhang är det intressant att notera hur denna extrema
individualism är djupt förankrad i bildkonsten och dess institutioner.
Det finns flera aspekter av vår tids liberala kapitalism som, lite
tillspetsat, kunde beskrivas som modellerade med konsten som förebild.
Exempelvis har konsten, och dess institutionaliserade föreställning
om konstnärligt värde, alltid varit en ”winner take all”-ekonomi
som byggt på en sammanbladning av konstnärens subjekt med dennes
varumärke. Det har ofta hävdats att just en sådan sammanblandning
kommit att känneteckna vår tid där marknaden, i hyllandet
av den individuella entrepenörsandan, omvandlat individen till en
vara med en uppsättning egenskaper: ett varumärke.
Eftersom du sysselsätter dig med frågor om individen och dennes
relation till kollektiva föreställningar, undrar jag hur du
själv, som konstnär, förhåller dig till denna individualism.
Och då menar jag individualism både i dess konsthistoriskt
traderade form (Konstnären med stort K som), och som vår tids
ideal om ”det goda livet.” Hur ser du exempelvis på
idén om individuellt självförverkligande i relation till
ditt val att utbilda dig till konstnär? Vad har styrt dina egna val
i livet, ditt aktiva formande av dig själv som individ? Vad är
det som lockar med en karriär som konstnär?
US:
Jag hade rest en del och haft andra jobb innan jag bestämde mig för
att utbilda mig till konstnär. Jag arbetade ett tag i London, och
under denna period insåg jag att det var konst som jag ville ägna
mig åt och inte ett liv på ett kontor. Mitt största intresse
var skulptur, och jag bestämde mig för att studera på
Idun Lovén och senare i Amsterdam på Gerrit Rietveld där
jag läste min BA i skulptur. Jag valde senare att göra min magister
i fri konst på Konstfack för att därigenom återknyta
till Stockholm.
Konstutbildningarna har gett mig tid att formulera mig själv och
mitt yrkesval, även om just det som är intressant med konstnärsyrket
är att det är väldigt obeständigt och föränderligt.
Att vara konstnär har för mig blivit ett naturligt förhållningssätt
till omvärlden, och individuellt självförverkligande som
konstnär innebär en möjlighet att ägna mig åt
det jag är intresserad av just nu.
Jag utövar kanske som konstnär den högsta formen av individualism,
men i och med att vårt samhälle förändrats till ett
samhälle där alla nu är individualister så suddas
idén om konstnären med stort K ut och har heller inte längre
någon relevans. Även kvinnans intåg i konstvärlden
påverkar hur konstnärer idag uppfattas. Jag ser inte att vara
konstnär som ett aktivt karriärsval, utan ett tillvägagångssätt
att undersöka och ifrågasätta mig själv och min omvärld.
FJP:
Du nämner dina labyrinter, som du ju har arbetat med i flera sammanhang
både i Holland och i Sverige. Förra året ställde
du också ut på Tumba
bruk, där du visade ett liknande verk som du kallar för ”Eldorado.”
Det var förvisso inte en labyrint utan en vindlande stig, gjord av
guldmynt. Men labyrinten och stigen har, som jag förstår det,
förknippats med en liknande symbolik där vandringen omvandlas
till en ritual med någon slags religiös innebörd. Kan
du berätta mer om detta, och om hur du arbetat med dessa motiv i
din konst?
Du har också arbetat med en slags rökinstallationer, bland
annat i ditt examensarbete på Rietveld Academy, där du skapade
en destabiliserande rumslig upplevelse genom att fylla utställningsrummet
med rök. Kan du berätta mer om detta verk? Har det något
med labyrinterna att göra, och med det du arbetar med idag?
US:
Jag har genom rumsliga upplevelser och installationer belyst förgänglighet
och obeständighet, även detta i relation till tankens kraft
och människans egna begränsningar. Detta gäller i relation
till både mina tidigare verk och det jag arbetar med idag.
Verket med rök (Untitled, Panta rei) som du nämner är ett
verk som är i ständig omvandling. Jag har intresserat mig för
att skapa en föränderlig upplevelse för betraktaren som
rör sig i installationen som är en interaktion mellan två
rum. Verket består av flera element; Rummet med röken, rummet
med projektionen av en skog som växer sig grönare och grönare,
samt ljudet i rummet. En transparant vägg skiljer rummen åt
och fungerar som projektionsduk. Det sista elementet är betraktaren
som genom att röra sig i rummet med röken blir del av projektionen.
Betraktaren som rör sig i rummet med rök uppstår som en
del av bilden. För människorna som ser på projektionen
av skogen uppstår en ovisshet om vad som är verkligt och vem
det är de ser.
Liksom i ”Labyrinth” är betraktares deltagande avgörande
för verket. Dennes försök att ta sig igenom den omöjliga
labyrinten skapar verkets innebörd. Även labyrinten växer
bort med tiden och försvinner. Den är gjord genom att man tar
bort klorofyllen genom att täcka gräset med svart plast under
2 veckor.
Utgångspunkten för ”Eldorado” är tanken att
människan kan hela sig själv genom egen kraft. På många
platser har man skapat ringlande vägar, som människor i omgivningen
bjudits in för att uppleva. Att göra den symboliska vallfärden
kan skapa en förhöjd medvetenhet om osynliga stigar med universell
kraft. Genom att röra sig i vissa formationer på marken kan
man uppnå hälsa och vishet, och precis som labyrinter symboliserar
stigarna utvecklingen i våra liv. Inom många traditioner innebär
vandringen rening och befrielse från synd.
Myten om eldorado härstammar från tiden då spanjorerna
erövrade Sydamerika i jakt på guld och rikedom. Den hägrande
tanken på en glömd stad med gator av renaste guld har sedan
närt myten ända fram till våra dagar. Nuförtiden
används termen Eldorado dock oftast som en symbol för drömmen
om det förlovade landet, den ouppnåeliga platsen dit man kanske
endast kan nå genom tankens kraft. I en värld där hälsa
förknippas med välfärd och makt, kan pengar ses som en
väg till att köpa sig lycka och friskhet.
FJP:
Du nämnde tidigare att du använder dig av reklamens grepp "
som en reaktion mot gemene mans ointresse för konst." Skulle
du säga att det är viktigt att folk är intresserade av
konst, och att du som konstnär har ett ansvar att påverka människors
konstintresse? Är det i så fall viktigt att de som deltar i
din enkät, eller promenerar i en av dina labyrinter, uppfattar att
de deltar i ett konstprojekt? Det vill säga är det viktigt att
de uppfattar att de får en estetisk upplevelse av att delta, eller
är det själva deltagande i sig som är viktigt (i så
fall måste man fråga sig på vilket sätt deltagandet
bidrar till att stimulera deltagarens intresse för konst...)? Relationen
mellan konstnärlig praktik och deltagandets estetik är central
i den samtida konsten, och jag är intresserad av din syn på
saken. Alla dina verk bygger ju på ett eller annat sätt på
publikens deltagande. Varför är detta så viktigt?
US:
Som konstnär ägnar man sig åt någon form av samtida
samhällsreflektion som kan ta sig skilda uttryck. För mig är
det inte viktigt att veta att man tar del i ett konstprojekt, syftet med
att kommunicera genom konst är att det inte följer några
regler. Där har jag inget ansvar att informera om att jag ägnar
mig åt konst. Däremot läses en viss förväntan
in i konstnärens roll, och jag är intresserad av konstnärens
förmåga att kommunicera sina egna idéer med sin omvärld
som den ser ut idag. Om jag tycker att det är viktigt att betraktaren
ska veta att det är konst som denne tar del av, får jag välja
att begränsa mig till den traditionella konstscenen och dess uttryck.
Jag väljer helt enkelt ett sätt att nå fram till betraktaren,
och i den situationen kan jag välja en mängd olika mer eller
mindre tillgängliga scener. Om jag når människor på
plats i en offentlig miljö möter jag en betraktare som kanske
vanligtvis inte tar sig till gallerierna eller kommer i kontakt med konst.
För mig har betraktarens deltagande blivit en del av verken, eftersom
dessa behandlar just människors enskilda tankar och val, kanske som
ett resultat av den individualisering vi diskuterat. I och med att samhället
förändras (också i takt med globalisering), och vi generellt
måste förhålla oss till helt nya strukturer öppnas
också nya ställningstaganden för konstnärer. På
så vis är det naturligt att även konstnärernas kommunikation
med sin omvärld förändras. Relationella verk kan eventuellt
syfta till att överbygga just den individualism som vårt samhälle
har skapat.
FJP:
För att återkomma till det verk som du visar i utställningen,
"I
can´t talk to everyone", så skiljer det sig från
dina andra verk just genom att i n t e kräva publikens deltagande.
Hur kommer det sig att du här valt att arbeta med ett traditionellt
videoformat, och hur förhåller det sig till dina andra arbeten?
US:
”I can´t talk to everyone” är ett av verken som
har vuxit fram ur en lång arbetsprocess, där har jag under
flera års tid undersökt människors egna föreställningar
om vilka dom är. Själva videon filmade jag under en resa i Indien
- som anses vara världens mest religiösa land, i motsats till
Sverige som är det mest sekulariserade landet i världen. Verket
består av 3 projektioner filmade under 3 olika kollektiva religiösa
ceremonier, dessa dokumenterar hur människor genom en massupplevelse
upplever en individuell pilgrimsfärd. Bland annat ser vi en kristen
ceremoni där tusentals människor upplever healing, och där
en kvinna poängterar hur gud ser varje individ. På en annan
film ser vi en grupp hinduer som på en strand utför en ceremoni
där dom ber sina avlidna anhöriga om nåd att inte bli
besökta av dom under sitt liv på jorden. Den sista videon är
filmad genom den mörka väggen i en moské som skiljer
män och kvinnor åt vid bön. Upplevelserna och pilgrimsfärden
skiljer sig utifrån kultur, uppväxt och arv. I en sekulariserad
och vetenskapsorienterad miljö som Sverige skulle en pilgrimsfärd
exempelvis kunna innebära ett steg i karriären eller liknande.
De nyuppkomna New Age-rörelserna med sitt ursprung i USA kan uppfattas
som religioner skapade för västerlänningen som sätter
sig själv i centrum. När ”jag” mår bra kan
jag förhålla mig till min omvärld. Mer traditionella religioner
som kristendomen talar om att placera sin nästa i första hand.
Mitt arbete har koncentrerats runt vem varje person är och vad denna
kommer i kontakt med hos sig själv (t ex under en religiös ceremoni).
Under en period intervjuade jag människor som definierat sin egen
tro som ett resultat av västerlandets sekularisering. Jag hade i
dessa arbeten haft svårt att relatera till videodokumentationen
som blev resultatet av mötet, då detta blev en högst personlig
upplevelse mellan mig och den personen jag intervjuat och således
svår att återberätta.
Titeln “I cant´ talk to everyone” belyser just detta;
oförmågan att undersöka varje individ och min egen strävan
efter någon form av förståelse. Verket belyser min egen
arbetsprocess och mig själv i förhållande till min omvärld
mer än mina tidigare verk som mer fokuserat på betraktaren,
kanske som en del i mitt eget sökande och utforskande av mig själv.
Projektet kommer att fortgå i en studieresa till bland annat USA.
Jag är nyfiken på kombinationen individualism, tro och synen
på samhället i ett land präglat av konsumtion och kapitalism
men också med en kvarlevande gudstro. Hur ser individens utveckling
och tankegångar ut i förhållande till andra delar av
världen där andra trosföreställningar råder?
|